מדריכים

מילון המונחים שכל בעל רכב חשמלי חייב להכיר

מתלבטים אם לעשות את המעבר לחשמלי ולא בטוחים מה צריך לבדוק ואיך עולם הטעינה החשמלי עובד? התקדמתם ועברתם לרכב חשמלי ועדיין לא מכירים את כל המונחים החשמליים? 

ריכזנו לכם כאן מילון כיס שמכיל את כל המונחים החשובים ובשפה פשוטה וברורה.

 

 מונחים חשמליים חשובים לטעינה חשמלית:

זרם חשמלי הוא תנועה של אלקטרונים בתוך מוליך שבאמצעותו נטען הרכב. קיים זרם ישר (DC- direct current) וזרם חילופין (AC- alternating current).

 

 זרם חשמלי ישר DC – כשמו כן הוא, זרם ישר (DIRECT CURRENT). סוללות הרכבים החשמליים מוטענות בזרם DC ולכן קיים ברכבים רכיב מיישר זרם (לכשטוענים בעמדת AC).

 

זרם חילופין AC – לעומת הזרם הישר, צורתו גלית והוא הזרם המסופק ברשת החשמל בישראל. בפועל כל עמדות הטעינה מחוברות לזרם AC ועמדה המספקת זרם DC למעשה מיישרת את הזרם בתוך העמדה.

 

 מיישר זרם ברכב חשמלי – היות וסוללות הרכבים החשמליים יודעות לקבל זרם DC ועמדת טעינה AC מספקת זרם AC, לכל הרכבים החשמליים יש רכיב מיישר זרם המיישר את זרם ה-AC ל-DC.  הגדרות מיישר הזרם של הרכב מגבילות את קצב הטעינה ולכן כדאי ללמוד האם המיישר ברכבך הוא חד או תלת פאזי ואיזו מגבלת אמפר קיימת. למידע נוסף בנושא לחצו כאן (להפנות לאייטם של מה לשים לב בבחירת עמדה ביתית).

 

 קילוואט – מדובר ביחידת הספק חשמלי. קצב טעינת הסוללה נמדד לפי יחידות קילוואט (KW).

 

 קוט”ש (קילוואט לשעה) – אין צורך להיבהל מהמונח, המשמעות שלו היא פשוט יחידת מידה של אנרגיה. למעשה, גודל הסוללה נמדד לפי יחידות קוט”ש. רכב פלאג אין יסתפק לרוב בסוללה קטנה של עד 20 קוט”ש וברכבים חשמליים המתבססים רק על הסוללה החשמלית – הסוללה תהיה גדולה יותר ותנוע בין 30 קוט”ש ל100 קוט”ש. כפי שניתן להבין, ככל שהסוללה גדולה יותר ניתן להגיע למרחקים גדולים יותר.

 

 עמדת טעינה AC – עמדה עד להספק של KW22 (32 אמפר תלת פאזי), מחוברת לאספקה של זרם AC  מרשת החשמל ומספקת לרכב זרם טעינה AC. יתרונות העמדה, קטנה, במחיר נגיש, מתאימה לתשתיות ביתיות סטנדרטיות.

 

 עמדת טעינה DC – עמדה בהספק החל מ-KW24 ועד למאות קילוואט! העמדה מחוברת לאספקה של זרם AC  מרשת החשמל, אך מיישרת את זרם החשמל בתוכה ומספקת לרכב זרם טעינה DC. יתרונות העמדה הם קצב טעינה מהיר, אך עלותה גבוהה והיא דורשת תשתית משמעותית ולכן עמדות אלה לרוב נמצאות בטעינה ציבורית.

 עמדות ברשת הטעינה של אפקון כוללות עמדות DC מהירות ואולטרה מהירות וכן עמדות AC. את המידע לגבי קצב הטעינה שהעמדות ברשת אפקון יודעות לספק ניתן לראות באפליקציית אפקון.

 כשאתם מטעינים את הסוללה שלכם בעמדת טעינה כלשהי, קצב הטעינה ייקבע לפי ערך הקילוואט הנמוך יותר. לדוגמא, אם הרכב שלכם יכול להיטען בקצב של עד 10 קילוואט לשעה ועמדת הטעינה פועלת בקצב של 22 לשעה. הטעינה תהיה בקצב של 10 קילוואט לשעה.

 

בלימה רגנרטיבית – כאשר אתם מבצעים בלימה ברכב חשמלי, הפעולה מחזירה חשמל לסוללה ובכך חוסכת חשמל לרכב.

 

טעינת רכב חשמלי:

קצב טעינה – קצב הטעינה כמובן מושפע מההספק שעמדת הטעינה יודעת לספק, אך לא רק! קצב הטעינה מושפע גם מהגדרות היצרן שלעיתים מגבילות את קצב הטעינה הן בטעינה מסוג AC והן ב- DC. כיום למשל מרבית הרכבים מגבילים את קצב הטעינה AC ל-11 קילוואט למרות שמרבית העמדות יודעות לספק עד 22 קילוואט. בנוסף, מצב הסוללה משפיע על קצב הטעינה. טמפרטורת הסוללה וגם מצב האחוזים בעת הטעינה הם גורם משמעותי (טעינה כשהסוללה מאוד ריקה או כמעט מלאה היא איטית יותר). למידע נוסף בנושא, לחצו כאן.

 

 חישוב קצב הטעינה – בהנחה שמצב הסוללה הוא אופטימאלי ואין הגבלות של יצרן הרכב, החישוב מתבסס על גודל הסוללה וקצב הטעינה של העמדה. כך, אם נטעין רכב שהסוללה שלו היא בקיבולת של 75 קוט”ש (קילוואט-שעה) בעמדת DC אולטרה מהירה בקצב של 150 קילוואט, אזי שטעינה מלאה של הסוללה אמורה לקחת 30 דק’. החישוב הוא ש-150 קילוואט בשעה הם למעשה 2.5 קילוואט בדקה (150/60=2.5) וכדי להטעין 75 קילוואט נדרשות 30 דק (75/2.5=30).

 

 לפרטים נוספים לגבי חישוב עלויות וזמני טעינה לחצו כאן (הפניה לאייטם)

 

 סוגי חיבורים וכבלי טעינה:

בגלל השוני בחיבורים בין הרכבים השונים, יש צורך בכבל מתאים שיכול להתחבר לעמדת הטעינה המבוקשת ולרכב. קיימים 2 סוגי חיבורים מרכזיים לכל סוג טעינה (AC/DC).

 

בטעינה מהירה ואולטרה מהירה (זרם ישר DC) תפגשו את החיבורים הבאים:

CCS2 (Combined Chargin System) – תקן אירופאי שחל על כל הרכבים שמיוצרים באירופה והפך לחיבור הנפוץ בישראל, הרבה בזכות טסלה שכבשו את השוק החשמלי בסערה בתחילת דרכו ולהם חיבור CCS.

 

CHAdeMO (Charge de Move) – תקן יפני המתאים לרכבים כמו ניסאן ליף ולקסוס UX 300e.

 

בטעינה סטנדרטית (זרם AC) תפגשו את החיבורים הבאים:

חיבור TYPE2 – זה החיבור הסטנדרטי שקיים כמעט בכל הרכבים החשמליים ורכבי הפלאג אין שנמכרים בישראל. עמדות טעינה ביתיות מגיעות עם כבל טייפ 2 מובנה, כדי להטעין בעמדות הציבוריות כדאי לדאוג לכבל טעינה שבשני הצדדים שלו קיים חיבור זה.

 

 חיבור TYPE1 – הוא חיבור שנפוץ ביפן וארה”ב, שם כמעט כל הרכבים החשמליים כוללים חיבור מהסוג הזה, מקצתם הגיעו גם לישראל. קל להבחין בצורות הייחודיות של החיבור, בזמן שטייפ1 הוא עגול יותר לטייפ 2 יש חלק עליון שטוח.

אם לרכב שלכם יש חיבור טייפ 1, תזדקקו לכבל שצידו האחד הוא טייפ 1 וצידו השני הוא טייפ 2.

 

 

לסוגי עמדות שונות יהיו צורות חיבור שונות. אצלנו באפקון קיימות עמדות רגילות, חצי מהירות, מהירות ואולטרה מהירות.

לטעינה בעמדות ה- AC יש להצטייד בכבל עצמאי לטעינה וניתן לחבר את שני סוגי החיבורים (TYPE1 ו-TYPE2).

בעמדות הטעינה המהירות והאולטרא מהירות של אפקון קיים חיבור CCS ובחלקן קיים גם חיבור CHAdeMO.

בידקו מהו החיבור המתאים לרכב שלכם ובעת איתור עמדת טעינה באפליקציית אפקון, וודאו שהחיבור לרכב שלכם אכן קיים בה.

 

לאיתור וטעינה בעמדות הטעינה ברשת אפקון לחצו כאן>>https://bit.ly/3IF2Btx

 

להרחבה בנושא עמדות טעינה ביתיות לחצו כאן>>

Afcon Daily

הירשם למגזין ותקבל כל יום את העידכונים, הטיפים והמדריכים השווים ביותר ישירות למייל שלך

שלח
afconev-img

afconev-img afconev-img

צור קשר

השדות המסומנים בכוכבית הינם שדות חובה
רכישה דרך יבואן רשמי:
הרכב כבר נרכש:
סוג בית:

תנאי השימוש ומדיניות הפרטיות של אפקון תחבורה חשמלית מאושרים על ידי בלחיצה על שליחה

תנאי השימוש ומדיניות הפרטיות של אפקון תחבורה חשמלית מאושרים על ידי בלחיצה על שליחה

afconev-img afconev-img

סימולטור בחירת עמדה

afconev-img