מדריכים

למה לשים לב כשבוחרים עמדה ביתית?

בחירת עמדת טעינה לרכב חשמלי היא לא תמיד החלטה קלה. מדובר בהוצאה מבוטלת ועל מנת להגיע להחלטה נדרשת היכרות והבנה של מגוון מונחים חשמליים.

כדי להקל עליכם מעט את הבחירה ולעזור לעשות סדר, התייעצנו עם צוות המומחים שלנו באפקון וריכזנו את השאלות שהכי חשוב לשאול ולהבין לפני שתבחרו את עמדת הטעינה החשמלית שמתאימה לכם.

האם עמדת הטעינה היא חד או תלת פאזי?

המשמעות של חיבור חד פאזי או תלת פאזי משפיעה על ההספק שבו תפעל העמדה, כלומר על קצב הטעינה. כיום, כל העמדות של אפקון יודעות להתחבר לתשתית תלת פאזית 32A אך ניתנות גם לחיבור חד פאזי. 

בעיקרון ניתן לומר שעמדה המחוברת לתשתית תלת פאזית תטעין פי 3 יותר מהר מכזו המחוברת לחד פאזי באותו זרם (לרוב הזרמים הנפוצים הם 16A או 32A).

יש לקחת בחשבון שיש 2 הגבלות לקצב טעינת AC ברכב החשמלי עצמו וללא קשר לעמדה:

  1. מיישר הזרם ברכב הוא בהגדרתו חד או תלת פאזי. גם אם רכב עם מיישר חד פאזי מחובר לטעינה בעמדה תלת פאזית, הוא עדיין ינצל פאזה אחת בלבד. לכן, חשוב לתת את הדעת בשלב התאמת התשתית לסוג הרכב. לדוגמא רכב חד פאזי שיחובר למטען המוזן באמצעות חיבור תלת פאזי 16A (כלומר הספק של KW11) בפועל ייטען בזרם של 16A חד פאזי, כלומר KW3.7 (שליש מה-KW11 בתלת פאזי). אם היה מוזן באמצעות פאזה אחת של 32A הטעינה של אותו הרכב היתה KW7.4 (פי 2 מחד פאזי 16A). 
  2. הזרם המקסימלי שמיישר הזרם מסוגל לקבל מוגבל אף הוא. לעיתים קרובות, רכבים תלת פאזיים יקבלו עד 16A מכל פאזה, ורכבים חד פאזי יאפשר עד 32A.

 

למה לשים לב כשבוחרים עמדה ביתית?

למה לשים לב כשבוחרים עמדת טעינה ביתית לרכבים חשמליים?

 

מה קצב הטעינה המקסימלי של העמדה?

על כל עמדה ביתית מצויין קצב הטעינה המקסימלי שלה. קצב זה מניח שהעמדה מקבלת את הספק החשמל הנדרש לה, כלומר שתשתית החשמל מתאימה. על מנת לוודא האם תשתית החשמל שלכם מתאימה, מומלץ להיעזר בחשמלאי מקצועי שיגיע לבחון אותה טרם בחירת והתקנת עמדה. באפקון, תוכלו להזמין סקר חשמלי (לינק למוצר) בו חשמלאי מקצועי יבחן את התשתית החיצונית ויספק המלצות לקראת התקנה. במידה ותבחרו לרכוש חבילת חיבור ואספקת עמדה תוך 6 חודשים ממועד הזמנת הסקר, תקבלו בגינו זיכוי ממחיר החבילה.

מרבית הרכבים בשוק כיום מגבילים את קצב הטעינה בעמדות עם זרם חילופין AC ל-11 קילוואט ולכן אין בהכרח משמעות מיידית לבחירה בעמדה בהספק מקסימלי של 22 קילוואט. יחד עם זאת, חשוב לזכור שהשוק החשמלי מתפתח בקצב מסחרר וייתכן שהשקעה בעמדה בקצב של 22 קילוואט תצדיק את עצמה במעבר לרכב הבא.

כל המטענים של אפקון הם בהספק של עד 22KW 32A תלת פאזי. 

לפרטים נוספים איך מחשבים קצב ומחיר טעינה לרכב חשמלי >>

האם העמדה היא מתקשרת?

עמדה צריכה להיות מתקשרת אם רוצים שהיא תדע להתחבר למערכות ניהול אנרגיה וחיובים. למשל, בבניינים משותפים או במשרדים – בהם ייתכן שיתחברו רכבים רבים לטעינה בו-זמנית – נדרש לחבר מערכת ניהול אנרגיה שתדאג לחלוקה מבוקרת של האנרגיה בין הרכבים המטעינים. בנוסף, פעמים רבות ועדים או חברות ניהול מעדיפים להימנע מהצורך להתעסק בחיוב והתקזזות עם המטעינים ומעדיפים שהעמדות יהיו מחוברות למערכות ניהול שמנטרות את הצריכה של כל עמדה ויודעות לחייב כל משתמש בסכום הרלוונטי. לכן, לרוב יש צורך בעמדות מתקשרות בבניינים משותפים או במשרדים, בעוד בבתים פרטיים ניתן להסתפק בעמדות פשוטות יותר.

התיאור בעמדה מתקשרת לרוב יציג שהיא בעלת פרוטוקול תקשורת פתוח OCPP1.6 שמאפשר לחבר אותה למערכות שונות.

כיצד עמדת הטעינה הביתית מתקשרת?

לעמדה יכולים להיות דרכי תקשורת שונים – תקשורת קווית, WIFI ו-GSM (תקשורת סלולארית). נושא זה חשוב היות ולא בכל מקום שעמדה תותקן יש נגישות לכל דרכי התקשורת הללו, ועל מנת שמערכת הניהול תוכל לעבוד התקשורת היא הכרח.

בעוד כל העמדות המתקשרות של אפקון כוללות חיבור תקשורת קווי, העמדה החכמה של ZES (לינק) כוללת גם תקשורת סלולארית ואילו העמדה החכמה של ABB (לינק) כוללת תקשורת GSM. לכל אחת מהעמדות יש גרסה משודרגת, בתוספת עלות שכוללת את כל אמצעי התקשורת השונים. 

בעמדת טעינה נשתמש כמובן בכבל לטעינת רכב חשמלי. אך, האם העמדה מגיעה עם כבל מובנה?

ניתן למצוא עמדות טעינה לרכב חשמלי עם כבל מובנה או מסוג SOCKET. עמדת סוקט כוללות שקע שאליו ניתן לחבר כבל טעינה חיצוני. מכיוון שלטעינה סטנדרטית מסוג AC ברשת הטעינה הציבורית בין כה יש להגיע עם כבל טעינה אישי, יש שיעדיפו לחסוך בעלות העמדה הראשונית של העמדה הביתית ולחבר אליה בכל פעם את כבל הטעינה האישי. עמדת סוקט נותנת גם גמישות גדולה יותר בחיבור אורכים שונים של כבלים למשל במקרה שבעתיד תבחרו להחליף את הרכב ושקע הטעינה שלו יהיה במיקום רחוק יותר ויצריך כבל ארוך יותר. מנגד, מרבית הלקוחות מעדיפים להוסיף כמה מאות ש”ח בתמורה לנוחות שבכבל מובנה. הכבל מחובר בצורה קבועה כל העת אל העמדה מבלי שצריך להתעסק בכל פעם בניתוק, גלגול ואיחסון שלו.

אילו פיצ’רים מיוחדים יש לעמדת הטעינה? 

בסופו של דבר, מה שהכי חשוב זה שתהיה לכם עמדת טעינה איכותית ואמינה שבכל פעם שתחברו את הרכב שלכם לטעינה, תהיו בראש שקט ותדעו שהכל עובד חלק. כל העמדות שאפקון משווקת הן של היצרנים המובילים בעולם ועם ותק של עשרות שנות פעילות. זמן הטעינה בהחלט יכול להיות שונה מרכב לרכב, ועשוי להיות מושפע גם מאיכות כבל טעינה לרכב חשמלי אשר ברשותכם.

יש משתמשים שמעדיפים ליהנות מפיצ’רים נוספים. למשל, בעמדה החכמה של ZES תוכלו לראות בצג הטעינה החיצוני את סטאטוס הטעינה. בעמדה החכמה של ABB לדוגמא, תוכלו להיעזר באפליקציה שעובדת על קישוריות בלוטות’ (כלומר נדרשת קירבה פיזית למטען) שבה תוכלו לראות את סטאטוס הטעינה של הרכב ולקבל מידע על טעינות קודמות.

 

חושבים להתקין עמדת טעינה לרכבים חשמליים בבית משותף

לצפייה במגוון העמדות של אפקון >>

Afcon Daily

הירשם למגזין ותקבל כל יום את העידכונים, הטיפים והמדריכים השווים ביותר ישירות למייל שלך

שלח
afconev-img

afconev-img afconev-img

צור קשר

השדות המסומנים בכוכבית הינם שדות חובה
רכישה דרך יבואן רשמי:
הרכב כבר נרכש:
סוג בית:

תנאי השימוש ומדיניות הפרטיות של אפקון תחבורה חשמלית מאושרים על ידי בלחיצה על שליחה

תנאי השימוש ומדיניות הפרטיות של אפקון תחבורה חשמלית מאושרים על ידי בלחיצה על שליחה

afconev-img afconev-img

סימולטור בחירת עמדה

afconev-img